Je bent je aan het oriënteren op een intelligentieonderzoek voor jouw kind / tiener of een leerling in de regio Castricum – Heiloo – Alkmaar – Bergen. Meer zicht op het intelligentieniveau van een kind / jongere kan bijvoorbeeld zinvol zijn in onderstaande gevallen:
- Als je je afvraagt welk opleidingsniveau goed bij een kind / jongere past
- Als je het idee hebt dat een kind / jongere meer kan dan het op school laat zien
- Als je je afvraagt waarom een kind /jongere op school niet goed meekomt
- Als een kind / jongere in bepaalde taken een stuk beter lijkt te zijn dan in andere
- Als een kind / jongere wel slim lijkt te zijn maar informatie minder efficiënt lijkt te verwerken
Door middel van intelligentieonderzoek krijg je zicht op het niveau van het kind en op het intelligentieprofiel: is het kind in allerlei taken ongeveer even goed of is het op het ene gebied duidelijk sterker dan op het andere gebied? Ik heb veel ervaring met het doen van intelligentieonderzoek, waaronder onderzoek bij hoogbegaafde kinderen en jongeren.
Er wordt onderzoek gedaan voor particulieren en voor scholen. Ook kan er psychologisch onderzoek worden gedaan in opdracht van een andere praktijk.
Praktijk Ellen Barends kan intelligentieonderzoek doen bij kinderen van 6 tot en met 16 jaar. Een intelligentieonderzoek duurt circa 3 uur. Daarbij wordt de iPad-versie van de WISC-V gebruikt. De WISC-V is een veel gebruikte en kwalitatief goede intelligentietest, waarmee veel informatie kan worden verkregen. Er komt een Totaal IQ naar voren en een intelligentieprofiel. Je krijgt zo meer inzicht in vijf aspecten van intelligentie:
- het verbaal begrip
- visueel ruimtelijke vaardigheden
- probleemoplossende vaardigheden (fluïde redeneren)
- werkgeheugen
- verwerkingssnelheid
Sommige kinderen /jongeren presteren op alle gebieden ongeveer gelijk; bij andere kinderen / jongeren zijn er duidelijke verschillen te zien.
Wanneer u een IQ-test laat afnemen, volgt er daarna een verslag waarin de resultaten uitgebreid worden beschreven met scores op het Totaal IQ, de vijf aspecten (indexen) en de afzonderlijke subtests. Naar aanleiding daarvan worden praktische, handelingsgerichte adviezen gegeven.
Het onderzoek wordt afgenomen in een één-op-één situatie, waarbij er goed op het kind / de jongere kan worden afgestemd. Tijdens het onderzoek wordt ook gepauzeerd. De meeste kinderen en jongeren vinden het leuk om een IQ-onderzoek te doen.